... Objektif asas dalam mana-mana sistem pendidikan adalah untuk memastikan setiap murid dibekalkan dengan ilmu dan kemahiran untuk berjaya dalam kehidupan...

7.11.11

e-SSPeL: E-mel ke semua sekolah di Selangor

  1. Semua sekolah, pejabat pelajaran dan setiap sektor di JPN Selangor adalah diminta agar memasukkan semua maklumat latihan/kursus yang telah dijalankan oleh organisasi masing-masing pada tahun 2011 ke dalam e-SSPeL. Ia perlu dilakukan oleh Setiausaha LADAP masing-masing di bahagian menu Kursus (ol-in). Tatacara melaksanakanya boleh diperolehi dengan memuat turun manual pengguna di sini. Walau bagaimanapun Pengetua/Guru Besar atau mana-mana Penolong Kanan perlu terlebih dahulu memasuki aplikasi ini dan melantik SU LADAP. Aplikasi e-SSPeL boleh diakses di sini. Sila lihat manual pengguna Manual RIngkas eSSPeL - GB.GPK-31 okt-newManual RIngkas eSSPeL - GB.GPK-31
  2. Selain itu, semua warga pendidikan sama ada pegawai, guru mahupun kakitangan bukan guru pula perlu mengemaskinikan rekod sejarah tempat bertugas di Profil Perkhidmatan dan rekod kursus yang dihadiri sebelum tahun 2011 di Kursus Lalu.
  3. Setiap individu telah disediakan akaun e-SSPeL. Ia menggunakan nombor kad pengenalan (12 digit) sebagai ID Pengguna dan <rujuk pengetua/gb> sebagai Kata Laluan awal. Sila log masuk dan tukar Kata Laluan ini.
  4. Sebagai permulaan, setiap individu perlu melakukan 5 perkara dalam aplikasi ini iaitu menukar Kata Laluan, mengisi/mengemas kini alamat e-mel peribadi (pada Profil Diri), mengisi Kompetensi, mengemas kini/menambah Profil Perkhidmatan dan mengisi Kursus Lalu. Sila lihat manual penggunanya di Panduan Umum -30 okt (1)Panduan Umum -30 okt (1)
  5. Di sekolah, aplikasi ini mengenali Pengetua/Guru Besar dan semua Penolong Kanan secara automatik. Setiap pentadbir diberi peranan oleh sistem seperti berikut:
    1. Ketua Jabatan (KJ) - Pengetua/Guru Besar
    2. Tim. Ketua Jabatan (TKJ) - Penolong Kanan Pentadbiran
    3. Naib Ketua Jabatan (NKJ) - semua Penolong Kanan yang lain
  6. Di samping melakukan perkara (4) di atas, sebagai KJ/TKJ/NKJ perlu melakukan dua perkara lagi iaitu:
    1. Melantik SU LADAP
    2. Memasukkan alamat website organisasi di menu Selenggara>Website Organisasi
  7. KJ/TKJ/NKJ perlu melantik SU LADAP. Ia boleh dilakukan dengan mudah di menu Sistem>Lantik SU dengan menanda pada nama yang dipilih. SU LADAP boleh dilantik lebih daripada seorang. Terpulang kepada kreativiti pihak sekolah masing-masing. Sebagai permulaan lantiklah lebih dari seorang untuk mempercepatkan urusan pengisian maklumat kursus 2011 di Kursus (ol-in). Untuk membatalkan lantikan, hanya perlu hilangkan tanda pada nama yang berkenaan di menu yang sama.
  8. Setiap maklumat di Kursus Lalu, KJ/TKJ/NKJ perlu menyemak dan mengesahkannya di menu Semak & Sah>Kursus Lalu. Tugas menyemak dan mengesah perlu dilakukan oleh orang yang berbeza bagi menjaga integriti. Dapatkan salinan sijil asal bagi tujukan semakan dan pengesahan. Elakkan salinan fotostat sebagai tanda kita sama-sama menyokong kempen Selamatkan bumi ini. Sahkan hanya kursus yang bersijil.
  9. KJ/TKJ/NKJ dan SU LADAP boleh menyemak maklumat lengkap sama ada seseorang itu cukup atau tidak bilangan harinya berkursus atau perincian kursus yang telah diikuti dengan mudah di Laporan>Bil. Hari Berkursus
  10. KJ/TKJ/NKJ boleh memanfaatkan penggunaan Pengumuman. Pengumuman hanya akan ditayangkan apabila ditanda pada kotak papar. Warna fon tulisan akan berwarna merah sekiranya dikategorikan sebagai Urgent. Pengumuman hanya dapat dilihat di Laman Depan yang dipaparkan secara scroll up. Pergerakannya boleh dihentikan dengan melakukan mouse over (meletakkan pointer tetikus pada pengumuman tersebut)
  11. Jabatan Pelajaran boleh memaparkan pengumumannya di laman e-SSPeL sekolah dan PPD.
  12. Untuk urusan bertukar keluar, bersara, dipinjamkan dan sebagainya, sila gunakan fungsi KeMas di Selenggara>KeMas (Keluar/Masuk). Sekolah asal perlu mengeluarkannya sebelum sekolah yang menerima boleh mengambilnya masuk. Sediakan surat arahan agar semua maklumat yang diperlukan dalam menu tersebut dapat diisi. Semua rekodnya akan dipindahkan ke sekolah baru. Saling berhubung dan mengingatkan antara sekolah asal dan sekolah yang menerima.

Tindakan segera yang dicadangkan:
  1. Panjangkan e-mel ini kepada semua anggota di sekolah masing-masing
  2. Cetak dan tampal e-mel ini di sudut yang strategik
  3. Buat edaran pemakluman
  4. in-house training

Sebarang cadangan dan masalah, sila hantar e-mel ke ict-selangor@googlegroups.com. Jangan lupa menyertakan butir diri dan menerangkan butir perkara yang berkaitan dengan jelas untuk memudahkan pemahaman.

"Semoga kesusahan hari ini merupakan kesenangan hari esok"

No comments:

Post a Comment