... Objektif asas dalam mana-mana sistem pendidikan adalah untuk memastikan setiap murid dibekalkan dengan ilmu dan kemahiran untuk berjaya dalam kehidupan...

19.9.11

Fesyen Pakaian Alternatif Sebagai Pakaian Semasa Bekerja dan Menghadiri Upacara Rasmi


Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1985 telah menetapkan jenis pakaian yang boleh dipakai oleh pegawai perkhidmatan awam semasa bekerja dan semasa menghadiri upacara rasmi.  Di samping jenis pakaian tersebut, Kerajaan telah bersetuju untuk menggariskan fesyen pakaian alternatif yang sesuai dan boleh dipakai oleh pegawai perkhidmatan awam semasa bekerja dan semasa menghadiri upacara rasmi.


Fesyen Pakaian Alternatif Pegawai Lelaki

  1. Baju kemeja berlengan panjang (Syarat: berseluar panjang.  Lengan baju jangan dilipat. Kemeja hendaklah dimasukkan ke dalam/tuck in)
    1. berkolar baju Melayu cekak musang berbutang tiga
    2. berkolar baju Melayu cekak musang berbutang lima
    3. berkolar Nehru berbutang terselindung
    4. berkolar Mandarin berbutang tiga
  2. Nehru suit (Syarat: diperbuat dari jenis kain dan warna yang sesuai)
    1. berbutang hadapan
    2. berbutang terselindung
  3. Baju kemeja batik Malaysia berlengan panjang (Syarat: Hari Khamis. Berseluar panjang. Lengan baju jangan dilipat. Sekiranya dipadankan dengan kot, baju kemeja batik hendaklah dimasukkan ke dalam/tuck in.)
    1. berkolar baju Melayu cekak Musang berbutang tiga
    2. berkolar baju Melayu cekak Musang berbutang lima
    3. berkolar Nehru berbutang terselindung
    4. berkolar Mandarin berbutang tiga
Pakaian Wanita
Pegawai wanita boleh memakai pakaian sedia ada seperti pakaian kebangsaan baju kurung atau kebaya atau pakaian-pakaian kaum masing-masing yang sesuai dipakai semasa bekerja atau semasa menghadiri upacara rasmi selaras dengan peraturan sekarang.

Pengecualian
Pegawai yang disyaratkan memakai pakaian seragam dan dibekalkan dengan pakaian berkenaan hendaklah sentiasa memakainya semasa bekerja seperti yang ditetapkan dalam peraturan sekarang.

No comments:

Post a Comment