Pada
tahun 2011, Akademi Kepimpinan Pengajian Tinggi (AKEPT), Kementerian Pengajian
Tinggi telah menjalankan kajian kualitatif tentang pengajaran guru. Daripada
pemerhatian terhadap 125 pengajaran di 41 buah sekolah di seluruh Malaysia,
didapati bahawa hanya 12% daripada pengajaran disampaikan pada standard yang
tinggi, iaitu melaksanakan lebih banyak amalan terbaik pedagogi,
manakala
38% lagi berada pada standard yang memuaskan. Sebaliknya, 50% daripada
pemerhatian kajian menunjukkan bahawa pengajaran yang disampaikan tidak
memuaskan. Pengajaran tidak menarik minat murid sepenuhnya apabila guru lebih
bergantung pada kaedah syarahan yang pasif dalam menyampaikan kandungan mata pelajaran.
Guru lebih berhasrat untuk memastikan murid memahami kandungan asas mata
pelajaran untuk tujuan pentaksiran sumatif daripada menerapkan kemahiran
berfikir aras tinggi. Sebagai contoh, murid lebih berkemungkinan diuji
keupayaan mengingati fakta (70% daripada semua pemerhatian pengajaran)
berbanding menganalisis dan menginterpretasi data (18%), atau mensintesis
maklumat (15%).
Persepsi
tentang takrifan pengajaran dan pembelajaran yang berkualiti antara pihak
sekolah dengan JNJK didapati berbeza. Sebagai contoh, 63% sekolah menyatakan
amalan pengajaran dan pembelajaran di sekolah adalah Baik atau Cemerlang,
berbanding penaziran JNJK yang menyatakan hanya 13% daripada sekolah mencapai
tahap tersebut. Gabungan kedua-dua data ini menunjukkan bahawa lebih banyak
usaha diperlukan bagi meningkatkan kemahiran pedagogi guru sedia ada untuk
memastikan mereka dapat menyampaikan pengetahuan dan kemahiran baharu yang
dihasratkan.
Petikan daripada Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025
Bab 5 Guru dan Pemimpin Sekolah
No comments:
Post a Comment